Ruhsal Düşüş
Ruhsal Düşüş ve Yeniden Ruhsallığa Dönüş (Luka 22:54-62)
“Yüce Lütuf”ilahisinin yazarı denizciydi. İman ettikten sonra pastör oldu ve
çok sonraları söylediği şu sözlerle anılmaktadır “ Hafızam oldukça zayıfladı
ama iki şeyi hiç unutmuyorum; çok kötü bir günahkarım ve Mesih İsa ise büyük
bir Kurtarıcı”. Gerçekten de kendi günahlılığımızı gördükçe bizler Rabbin
lutfunun ne denli büyük olduğunu görüyoruz.
Petrus’un inkarında iki nokta görüyoruz; o aziz dediğimiz Petrus’un aslında ne denli zayıf ve günahlı olduğunu ve Tanrı’nın günahlı bizlere olan sevgisi ve lütfunun ne denli derin olduğunu. Aslında ruhsal yaşamlarını sürdürürken hala eski benleri yüzünden düşenler için burada büyük bir umut vardır.
Kötü bir biçimde düşsek bile (bu her zaman bunu tekrarlamak anlamında değil gerçekten umulmadık bir düşüşten bahsediyoruz) eğer gerçek bir tövbe ile O’na yönelirsek Tanrı bizi yeniden yenileyip hizmetine geri getirecektir.
1.BAZEN RAB ÖNÜNDE KÖTÜ DÜŞERİZ.
Luka, Sanhedrin önünde büyük baskı altındaki Mesih İsa’nın imanını ikrarı ile Petrus’un baskı altında imanını inkarı arasındaki farkı vurgulamak istemektedir. Ama dikkat ederseniz Petrus bir hizmetçi kız önünde bile Mesih’i ikrar edememiştir. Daha önceki itirafında Petrus “Sen Tanrı’nın Mesihisin” diye ikrar etmişti (9:20). Ama daha sonra “tanımıyorum” dedi. Bu birkaç ay sonra dudaklarından dökülen kelimeydi. Ama balık yakalama esnasında Petrus günahlılığının farkında olduğu için Mesih İsa’nın kendisinden uzak durmasını istemişti (5:8). Yani bu nedenden ötürü onun imansız olduğunu söylemek mümkün değildir. Çünkü günahlılığını ve Mesih’in kurtarıcılığını fark etmiş, tövbe etmiş ve büyük bir düşüşle düşmüş ama hemen tövbe ile gözyaşı ile RAB’be yönelerek kendini toplamış ve karşılığında da Tanrı’nı kabul ve tasdikini edinmiştir. Birçok öğrenci zor öğretişlerden kaçmaya başladığında Petrus’un sözlerine bakın (Yuhanna 6:68,69) “nereye gidebiliriz?” diye sorguluyor. Gitmenin mümkün olamayacağını söylüyor.
Hristiyan olmak tövbe ve iman meselesidir (Elç.20:21). Tövbe dönüş(1.Sel.1:9). İman ise Mesih’in günahlarımız için haçta ödediği bedele yürekten güvenerek iman etmektir (Ef.2:8-10).
Tövbe ve imanla başlar ve böyle de her gün devam etmek durumundadır. Mesih İsa’nın gerçekten kurtardıkları böyledir.
Nasıl Petrus gibi bir adam böylesi bir düşüş yaşar? O’nunla yaşadı, yürüdü, mucizeleri gördü.. Doğru, bu birden olmaz bir gevşekliğin bedelidir.
A.Ruhsal düşüş sızıntı sonucu olur aniden patlamaz.
Günahı ciddiye almaz, kelama göre kendini değerlendirmez ise sızıntı başlar. Pazartesi bir güzel bay ya da bayana bakış ve bunun düşüncede yer etmesi bir zincirleme kazaya yol açabilir (Mrk.7:20-23). Ve bu kişiden kişiye değişebilir.
B.Çok neden olsa da altı örnek verebiliriz:
1.Zor öğretişlere itaati ret: Petrus’un ikrarı arkasında Mesih İsa kendisinin acı çekmesine ilişkin zorlu bir öğretişte bulundu. Petrus reddetti ve hatta Mesih İsa onu azarladı (Mrk.8:31-32). Luka 22:33’de ise “Seninle hem zindana hem de ölüme gitmeye hazırım”.
Bizlerde seven ve merhamet eden Tanrı’yı algılıyor kabul ediyoruz ama yaptıklarımıza cezalar verecek hem de soyumuzda bu cezaların bedelini görebileceğimiz bir Tanrı’yı algılayamıyoruz.
2.Gurur gerçeğimizle yüzleşmeyi ret: Petrus Tanrı sözüne güvenmekten daha çok kendi adanmışlığına güvenmişti (22:31-33). Hatta diğer öğrencilerden daha etkin bir güvene sahip olduğunu düşünüyordu (Mrk.14:29). “Hepsi düşse ben düşmem” diyordu. Şeytan bu nedenle tepetaklak olmadı mı (Yeşaya 14:14). Havva, Tanrı gibi olma fikrinden ötürü yasağı delmeye kalkmadı mı. Oysa yazılara göre başkalarını kendinizden daima öne koyun öğretisi söz konusu değil mi? (1.Pet.5:5).
3.Şeytanın saldırısı: Mesih, şeytanın saldırısı konusunda uyarıda bulundu. “Ayık ve uyanık olun şeytan gümürdeyen arslan gibi etrafınızda kol geziyor” şeklindeki ayeti akıllarda çıkarmamak esastır ( 1.Pet.5:8).
4.Ruhsal körlük ve uzaklık: “Ruh istekli ama beden zayıftır”(Mrk.14:38) şeklinde Kutsal Yazılarda Mesih’in öğrencilerini uyandırmak için uğraşırken söylediği sözler vardır. Uyanık olup dua etme aktivitesi işte bizi böylesi ruhsal düşüşlerden koruyacak Tanrı’nın bize sunduğu koruma sistemleridir.
Sorunu olanlara gerçekten ibadet durumlarını sorun. Tanrı’dan uzak ve yazılardan ve Kutsal Ruh’tan uzak olduklarını görürsünüz. Köksüz ağaç yerinde durur mu?
5.Sorunlara Ruhsallıkla değil bedenle tepki gösterme: Askerler Mesih’i götürmeye geldiklerinde Petrus’un davranışlarına bir bakın. Ama bu tavrı yarardan ziyade zarar getirmiştir.
6.Tanıklığımızı söz ve hareketlerimizle karşılaştırma: Dıştan iyi görünen ama içten kurtların kemirdiği bir ağaç gibiydi Petrus. O cesur elçinin bir saat içinde hizmetçi kıza üç kez inkar cümlesi kullanması ilginçtir. Ve bu cümlelerin içinde asla İsa adı da geçmemektedir. Hatta tanınmamak için kalabalığın arasına girip ateşin etrafında bir saat gibi havadan sudan halkla konuşurken hizmetçi kız onu tanıdığını söylemektedir.
Gördüğümüz gibi küçük sızıntılar durumu ne hale getirmiştir. O cesur Mesih öğrencisi artık korkak bir inkarcı haline gelmiştir. Fakat Rab’bin kurtarışı onu bırakmamış ve lütfu ile Petrus’u bu konumdan çıkarıp yenileyip yeniden hizmetine tabi tutmuştur.
2.GERÇET TÖVBE YENİLENME VE HİZMET GETİRİR.
İki nokta Petrus’u kendine getirdi; Horozun ötüşü ki Mesih’in sözlerini hatırlattı. İkincisi ise Mesih’in Luka’nın kaydettiği gibi bakışı. Suçlu kişiler gözlerin içine bakamazlar.
A.Yenilenme yolu tövbeden geçer.
1.Tanrı Sözünü hatırlama: Petrus Tanrı sözünü hatırladı (22:61).
2.Günahlı olduğuna kanaat getirdi: Özür aramadı. Sustu ve kabul etti.
3.Günah için Tanrısal anlamda bir üzülme ile üzüldü: Timsah gözyaşları dökmedi.
4.Haç üstündeki kurbanın günahları için öldüğünü anlayıp yürekten kabul etti:
5.Tanrı’nın inanılmaz lütfuna sarılıp hamtlar etti.
B.Yenilenme yolu yenilenmiş bir hizmetle bezenir.
Mesih İsa’nın bu düşüşünden ötürü Petrus’u hizmet takımından, havarilerin arasından atmadığını görüyoruz. Pentekost gününde Mesih’i korkarak inkar ettiği kişilerin arasında bir arslan kesilmişti. O gün üç bin can kurtuldu.
Aynı lütuf RAB’bin önünde fena halde düşmüş olan her kişi için samimi bir tövbe ile dönme kaydı ve yürekten bir imanla herkes için mümkündür
Turgay Üçal